Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 12

Thread: Trådlöst nätverk

Thanks
    0

Default Trådlöst nätverk

Hej,

Jag skulle verkligen vilja att få Ubuntu att fungera på min dator, men jag ger snart upp och får återgå till XP. Ubuntu-installationen hittar inte mitt trådlösa D-Link kort "DWL-g520+", jag har sökt på diverse forum och fått tips på madwifi, testat att köra enligt instruktioner men det hjälper inte. De instruktioner som medföljer verkar inte stämma med min installation. Så jag har tre alternativ;
    1)Få Ubuntu att funka med existerande D-Link kort.
    2)Köpa nytt trådlöst kort
    3)Återgå till XP

Finns det ett enkelt sätt att få D-link kortet att fungera? Om inte, vilket typ av trådlöst PCI-kort fungerar utan alltför mycket besvär?
    Jag vill verkligen testa Ubuntu och Linux, men har inte riktigt tid och energi att rodda runt för mycket ;-)

Tacksam för all hjälp,
    Per

rancor's Avatar
    Thanks
    0
    Blog Entries
    20

Default Sv: Trådlöst nätverk

Kör du med 8.10?

Thanks
    0

Yepp! Testade först med 8.04 och då hittades kortet och nätverket men jag lyckade aldrig få kontakt med Internet. Provade då att installera 8.10 ett flertal gånger men installationen misslyckades, och jag lyckade inte förrän jag tagit ur det trådlösa kortet.
    /Per

Default Re: Sv: Trådlöst nätverk

perika, jag har en usb-nätverksadapter (netgear wg111v2) som jag inte använder som du kan få om du vill. är bara att du pm:ar mig din adress i sånna fall..

Hello

Kan bara haka på Perikas inlägg och konstatera att det är nåt kajko med 8.10 och DLink. Har installerat på 3 maskiner nu och fått det att fungera på en av dom.

Körde 8.04 förut och då funkade allt klockrent .... nu känns det som det är mest tur när det funkar.

//Janne A

Thanks
    0

Hej Sebastean,
    Stort Tack!!! Funkade perfekt! Men... när jag provar att ladda hem någonting släpper uppkopplingen plötsligt och jag måste göra omstart. Det känns som det inte fungerar med större filer, märker detta i terminalfönstret där de mindre filerna laddas hem snabbt men så fort det dyker upp en större hänger det sig. Kan det vara min router?

Per

äsch då, jag hade också det problemet tidigare, trodde det berodde på att jag satt på en extremt sakta dator då, har inte testat på min nya dator, vad har du för dator?

Thanks
    0

Nu funkar det perfekt, men till kostnad av att ljudet plötsligt försvann. Kan iofs vara hårdvarumässigt, då jag öppnade lådan för att ur det gamla nätverkskortet, men allt verkar sitta som det ska. Några tips för felsökning?
    Stort Tack för all hjälp!
    Per

Har du kanske precis uppdaterat Ubuntu? Vågar du stänga av datan o koppla ur den trådlösa adaptern och se om ljudet kommer tillbaks, och om det inte gör det, testa montera tillbaka det gamla nätverkskortet tillfället. Det är nog vad jag skulle gjort..

Tompalaz's Avatar
    Thanks
    0
    Blog Entries
    15

kolla om det inte räcker att starta om alsa, den kan ha en tendens att hänga sig.

sudo /etc/init.d/alsa-utils restart
    I 8.04:an hängde sig PulseAudio titt som tätt, räckte med att köra om den då.

Du kan också testa att gå till System - Inställningar - Ljud och ange Alsa som standardljud. När du gjort det tryck Ctrl-Alt + Suddknapp, det startar om det grafiska + vissa moduler, bland annat ljudservern. Logga in och testa om ljudet fungerar.

Page 1 of 2 12 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)