hermansson (2012-11-11)
Har du glömt ditt lösenord i Ubuntu och ingen annan användare har sudo-rättigheter, gör då så här:
Har du Ubuntu 11.10 så följ den här guiden istället > http://ubuntu.se/threads/18906-Felsä...i-Ubuntu-11.10 för att bli root, återgå sedan till den här guiden.
Viktigt, har du en krypterad home så ska du inte ändra ditt lösenord på det här sättet.
Tryck upprepade gånger på Esc-tangenten eller vänster Shift-tangent under starten av datorn för att komma åt Grub-menyn.
Det kan skifta beronde på vilken version du kör, förslagsvis så växlar du mellan Esc och Shift...
Välj felsäkert läge:
Välj root:
Då ska du se en prompt som ser ut så ungefär så här
root@k1004:~#
det viktiga är # i slutet.
Nu är du root och kan utföra det du behöver göra, observera att här behövs inget sudo framför kommandona.
I det här fallet var det att skapa ett lösenord för din egen användare.
Skriv
passwd dittanvändarnamn
och följ instruktionerna.
Avsluta med
halt
eller
reboot
Den här guiden lär gälla alla Ubuntu-varianter och -versioner förutom 11.10.
Senast redigerat av Rune.K den 2012-03-04 klockan 19:22. Anledning: korrigerat storleken på bilderna.
När du har fått svar på din fråga, så skriv det. Då markerar en moderator tråden som löst.
hermansson (2012-11-11)
Ruskigt bra tips för nybörjare! Tack!![]()
"Det är bara genom att skriva dåligt som man lär sig att skriva bra."
Hejsan! Har funderat på detta och passar på nu. Är det möjligt för en utomstående att ändra lösen fast home är krypterad? Om svaret är JA så innebär det att ett starkt lösen och kryptering är meningslöst som skydd för obehöriga. Funderar på att "Disable Recovery Mode" enligt denna artikel http://www.liberiangeek.net/2012/09/...ecise-pangolin. Några tips om detta.
Jag kör Ubuntu 12,04.
Vad jag tror så går det bra att byta lösenord enligt den här guiden för 12.04 > http://ubuntu.se/threads/21157-Fels%...i-Ubuntu-12-04 även om din hemkatalog är krypterad, men det går inte att logga in eller läsa din hemkatalog efter lösenordsbytet.
Jag sätter alltid ett lösenord på root-kontot och det är förstås inget som hindrar att det är samma som till mitt eget konto. Därigenom kan ingen starta om datorn och hitta på något fuffens på ett par tre minuter, när jag t.ex är på toaletten. Är det någon som stjäl min dator, då hjälper förstås inte lösenordet på root-kontot ett skvatt.
Tillägg:
Att ha samma lösenord på root-kontot som sitt eget är inget ovanligt. T.ex i openSUSE och Linux Mint 13 så sätts det automatiskt vid installationen.
Senast redigerat av Rune.K den 2012-11-12 klockan 18:46.
När du har fått svar på din fråga, så skriv det. Då markerar en moderator tråden som löst.
Ok då är det lugnt om det inte går att komma åt det krypterade innehållet med ett lösenordsbyte, tyckte att det verkade lite väl simpelt om en obehörig bara kunde gå in via recovery mode och sen ha tillgång till allt även krypterad home. Bra nu slipper jag pilla och klanta till det igen.
Innebär detta att ingen kommer att ha åtkomst till hemkatalogen efter lösenordsbytet? Dvs. även om jag återställer det lösenord jag hade innan det ändrades kommer innehållet fortfarande vara oåtkomligt? Att jag ställer frågan är för att om man ska kryptera hemkatalogen är det bra att veta vilka risker som finns att man inte kommer åt innehållet vid strul med lösenord.
Mvh Zed
Vad jag vet, så hjälper det inte att enbart återställa lösenordet till det ursprungliga, för att kunna läsa sin hemkatalog.
Man måsta ha sparat "passphrasen" som man får vid skapandet av det krypterade kontot och mata in den...
Hur det fungerar i praktiken, vet jag tyvärr inte.
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)
Bokmärken