Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Ubuntu 12.04 Precise Pangolin

P-I Hs avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Tack!
    1
    Tackade 18 gånger i 18 inlägg
    Blogginlägg
    32

Standard Ubuntu 12.04 Precise Pangolin

Om man vill följa utvecklingen av Precise Pangolin finns det nu en Daily Build för nerladdning
    http://cdimage.ubuntu.com/daily-live/current/
    Det fungerar inte alltid, så man bör använda en dator endast avsedd för test.
    Är man inte intresserad av att hitta lösningar på de fel som uppstår ska man avstå.

Man behöver göra lite förändringar för att installera.
    ISO-filen är ofta större än 700 MB och för stor för en CD. Jag använder ett USB-minne, där också installationen går snabbare.
    Först rensar jag USB-minnet genom att formatera det med inställningen "Don't partion" i Disk Utility, sedan använder jag kommandot
    sudo dd if=/home/p-i/Downloads/precise-desktop-i386.iso of=/dev/sdb
    i terminalen för att kopiera den nerladdade filen till USB-minnet.
    BIOS måste ställas in för att boota från USB-minnet. Hur man gör inställningen beror på vilket moderkort man använder. På den här datorn är inställningen USB-HDD.

När jag installerade "Daily build" från 31/10, så fungerade det inte att välja den partition, som installationen skulle använda. Jag använde istället varianten att installera "sida vid sida".
    Det gick inte heller att boota normalt, men det fungerade att boota i "Återställnings läget", välja att boota som "root", göra exit och sedan välja "Resume to normal boot".
    Det fungerade att installera NVIDA current med "Additional Drivers" och efter det gick det att boota som vanligt.
    Synaptic, som behövs för att uppdatera, gick att installera med "Ubuntu Software Center".
    VLC gick också att installera med "UbuntuSoftware Center".
    Det gick att installera nfs-common, så att jag fick tillgång till alla mina filer på en Ubuntu-server.
    Firefox fungerar och det är version 8.0 som används.

P-I Hs avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Tack!
    1
    Tackade 18 gånger i 18 inlägg
    Blogginlägg
    32

Standard Sv: Ubuntu 12.04 Precise Pangolin

Jag installerade alpha 1 för några dagar sedan. Problemet med val av partition vid installationen var fixat, så det gick att använda en redan befintlig partition. Däremot fungerade inte funktionen Try Ubuntu. Det slutate bara med en rosa skärm.
    Det gick dock att åtgärda genom att trycka Enter när den 1:a bilden visades, sedan F6 vid menyn och val av boot alternativet med nomodeset.
    Installationen gick bra, men vid boot efter installationen inträffade samma problem som tidigare. Det gick dock att fixa på samma sätt som förra gången.
    Det är som vanligt vid utvecklingen av en ny release ett stort antal uppdateringar, men jag har inte haft några allvarligare problem. Det största problemet jag sett, förutom installationsproblemen, är att Software Center inte fungerar. Det är också problem med Uppdate Manager.
    Jag använder alltid Synaptic för att uppdatera under utvecklingsprojekt för då får man bättre information om vad som kommer att ske under uppdateringen. Om t.ex Unity eller någon annan viktigt program kommer att tas bort vid uppdateringen är det bäst att vänta.
    Synaptic går att installera med kommandot apt-get install synaptic i terminalen.

En bra funktion, som finns är MyUnity, som går att installera med Synaptic. Med MyUnity har man fått ett grafiskt verktyg för att anpassa utseendet på sin installation.
    Screenshot at 2011-12-05 09:27:23.png
    T.ex active icons ON, gör att endast ikonerna för aktiva program har bakgrundsfärg.

Det mest som, TV med Me TV, VLC, anslutning till NAS, Thunderbird och Firefox fungerar.

Screenshot at 2011-12-05 09:01:02.jpg

Administratör Rune.Ks avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Tack!
    41
    Tackade 185 gånger i 169 inlägg
    Blogginlägg
    53

Distributor ID: Ubuntu
    Description: Ubuntu precise (development branch)
    Release: 12.04
    Codename: precise
    Uppdaterade från Kubuntu 11.10 till Kubuntu 12.04, ser bra ut och med ungefär samma fel som i 11.10.
    "update-manager -d" fungerade inte, så jag använde instruktionerna för server istället.

Firefox 9.0 och KDE 4.7.3
    KDE 4.8 lär väl komma så småningom, kanske.

Kubuntu har alltid varit förvånansvärt stabila i alpha och beta-stadierna, så inga bekymmer hitintills.
    När du har fått svar på din fråga, så skriv det. Då markerar en moderator tråden som löst.

Reg.datum
    apr 2009
    Tack!
    41
    Blogginlägg
    53

Ubuntu 12.04 Development update

By dholbach | Published: 2012-01-19
    Development Update

Welcome back everyone after the holiday break. Since we spoke the last time, there has lots been happening. By now we only have 14 weeks left until Ubuntu 12.04 a.k.a. Precise Pangolin, another LTS release gets out the door.

In the meantime we have passed January 12th, where we reached the Debian Import Freeze release milestone. This means that – as a measure to solidify the code base – the automatic code imports from Debian have been stopped, now they have to be explicitly request by developers. In two weeks Ubuntu 12.04 Alpha 2 will be released and in four weeks, we will hit Feature Freeze. By then we hope that most features are mostly implemented. Time is rushing!
    ...
    Läs mer > http://fridge.ubuntu.com/2012/01/19/...ent-update-10/
    När du har fått svar på din fråga, så skriv det. Då markerar en moderator tråden som löst.

Reg.datum
    dec 2009
    Tack!
    0
    Tackade 33 gånger i 32 inlägg

Nu finns högerklicksmeny i dash-ikonen. Skönt att slippa den onödiga "homescreen" när man vill till programmenyn.

Vill man inte ha med nedladdningsförslagen i dashen så inaktiverar man det med:
    Kod:
    gsettings set com.canonical.Unity.ApplicationsLens display-available-apps false

Sen kan man även inaktivera Mest anbända om man vill med:
    Kod:
    gsettings set com.canonical.Unity.ApplicationsLens display-most-used-apps false

För att få verkan på ändringen så behöver man logga in igen.

Reg.datum
    apr 2009
    Tack!
    41
    Blogginlägg
    53

Reg.datum
    apr 2009
    Tack!
    41
    Blogginlägg
    53

Reg.datum
    apr 2009
    Tack!
    41
    Blogginlägg
    53

Jag har Ubuntu 12.04 med Unity på en partition, det är intressant för min del nu när det är bestämt vilka finesser och program som ska ingå i den färdiga utgåvan. (Featurefreeze).

Jag vet väl ungefär vad det hyjpade HUD är för något, tror jag.
    Men jag skulle gärna få det beskrivet av någon som vet exakt vad det är.

Reg.datum
    apr 2009
    Tack!
    41
    Blogginlägg
    53

.
    Ubuntu 12.04 Beta 2 Not Released

Ubuntu 12.04 Beta 2 is scheduled for release today but despite the announcement on OMG! Ubuntu! and on the Official Ubuntu Facebook page it is still not release and since Ubuntu Release Manager Kate Stewart has yet to announce it but please do stay tuned for the official announcement and get ready for another wave of testing and bug reporting.

Reg.datum
    apr 2009
    Tack!
    41
    Blogginlägg
    53

Ubuntu 12.04 LTS (Precise Pangolin) Beta 2 Released.

By pleia2 | Published: 2012-03-29
    The Ubuntu team is pleased to announce the final beta release of Ubuntu 12.04 LTS (Long-Term Support) Desktop, Server, Cloud, and Core products.
    Codenamed “Precise Pangolin”, 12.04 continues Ubuntu’s proud tradition of integrating the latest and greatest open source technologies into a high-quality, easy-to-use Linux distribution. The team has been hard at work through this cycle, introducing a few new features but mostly fixing bugs.
    With Ubuntu 12.04, Kubuntu, Edubuntu, Xubuntu, Lubuntu, Mythbuntu and Ubuntu Studio also reached Beta 2 status today.
    Läs mer...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. [Nyhetsflöde] Is This The New Ubuntu 12.04 Precise Pangolin Icon Theme?
    Av RSSfeed i forum Engelska Bloggar (nyhetsflöde)
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-25, 14:21
  2. [Nyhetsflöde] Ubuntu 12.04 Codename Announced: Precise Pangolin
    Senaste inlägg: 2011-10-06, 11:01
  3. [Nyhetsflöde] Ubuntu 12.04 Named Precise Pangolin
    Senaste inlägg: 2011-10-06, 07:25

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •