I morse hände det. Jag hittade en "stenålders-dator" i källaren och bestämde mig för att titta närmare på den. Följande delar fanns i datorn:

• Processor Celeron med adapter 1300 MHz
  • 512 Mb Sdram PC 133
  • Hårddisk 40 Gb
  • CD brännare
  • Diskettstation
  • Sounblaster ljudkort
  • Inbyggd VGA standard grafik
  • Dlink trådlös PCI kort 520

Och jag tänkte installera Ubuntu 8.10 på den. Jag laddade ner torrenten, brännde en CD i låg hastighet och startade datorn med den. Eftersom jag var säkert på att det inte fanns filer som jag ville spara i den gamla XP installationen, valde jag att installera direkt från Live-CD:n, valde svenska som språk och under partitionering att använda hela disken.

Installationen rullade igång och efter 1 timme och 10 minuter var den klart! ( kom ihåg: bara 512Mb i minne ! ) och jag uppmanades att starta om datorn.

Efter omstart fick jag frågan om jag vill behålla svenska som standard och att det i så fall krävs en fungerande internetanslutning. Jag klickade på JA och blev nyfiken vad som kommer att hända nu, då jag har ett Dlink 520 trådlös PCI kort. Men en ruta med tillgängliga trådlösa nät visades och jag kunde välja mitt nät och ange WEP lösenordet till den.

Efter några sekunder blev jag uppkopplat och uppdateringarna rullade igång. Det var flera månader sen jag körde en nyinstallation av Ubuntu och jag måste säga att mycket förändrades sedan dess. Det fungerar bara!

Så, nu ska jag gå ner i källaren och leta efter flera gamla datorer som man kan ta i drift! Att ha ett operativsystem som inte är så krävande som Microsofts system underlättar återanvändningen, eller hur?

Läs även andra bloggares åsikter om Ubuntu, Ubuntu 8.10, Ubuntu tips och tricks

Intressant.SE

Jag själv finns hos http://ubuntu.se

Mer...

Inlägget är automatiskt hämtat från Little John:s Ubuntu tips-, tricks- och programsida .