Glade är ett system för att rita upp användargränssntitt. För bland annat dialoger. Sedan kan de dialogerna köras exempelvis från ett python-program, eller från andra typer av program och script. Dialogen för system-config-samba är troligen skapad med glade. Och glade fungerar inte korrekt.
Jag misstänker att en ominstallation är bra. Men du kan ju prova att installera om python och gtk först.
Nu har jag gjort det, ominstallerade 199 paket... ingen förändring tyvärr. Ska se om jag hittar libglade2-0 och python-glade2 i Synaptic, installerar dem i så fall.
Hej igen Adoby!
Har kommit halvvägs eller så...
1. Ominstallerade allt med python och gtk. Fick inte igång Samba.
2. Letade upp libglade2-0 och python-glade2 i Synaptic och installerade dem. Efter omstart så gick Samba att starta, både via terminal och direkt från programmenyn. Hittade den externa hårddisken, dock inte via nätverket, delade ut den (nu är jag så trött att jag delade ut den till alla). Sambon kunde tyvärr inte se den från sin laptop med Win 7
3. Blev lite konfunderad över att jag inte hittade den externa i Windows-nätverket - alla datorer har legat i samma "workgroup". Nu finns ingen dator över huvud taget i Win-nätverket, inte ens workgroup...
4. Funderade lite till - installerade smbclient, nautilus-share och winbind eftersom jag haft dem i datorn tidigare. Startade om men fortfarande finns ingen grupp alls i Win-nätverket...
5. När jag körde igång Samba via terminalen kom det upp felmeddelanden, ska klistra in vad det står nu:
Samba går iaf igång, den externa kunde jag bara lägga till med adressen /media/Elements och den står med visible och writable ibockat, under "Access" har jag bockat i "Allow access to everyone".Kod:cissi@Dell510:~$ sudo system-config-samba [sudo] password for cissi: (system-config-samba:1869): Gtk-WARNING **: Unable to locate theme engine in module_path: "pixmap", (system-config-samba:1869): Gtk-WARNING **: Unable to locate theme engine in module_path: "pixmap", (system-config-samba:1869): Gtk-WARNING **: Unable to locate theme engine in module_path: "pixmap", (system-config-samba:1869): Gtk-WARNING **: Unable to locate theme engine in module_path: "pixmap",
Server settings i Samba anger workgroup (som alltså inte existerar längre?).
Någon idé om hur jag går vidare, oroar mig mest för att "workgroup" försvunnit?
Tack än en gång!
Mvh Cissi
Uppdatering...
Nu finns helt plötsligt alla tre datorerna direkt i nätverket, samt att det ligger en mapp med Windows-nätverk, i den ligger workgroup och där finns också de tre datorerna. Klickar jag på den här datorn (Dell510) så finns två mappar, en printserver (som inte används) samt den externa (Elements). Dock kan inte ens jag öppna Elements härifrån, får bara upp "failed to mount", har inga problem att gå in i Elements direkt i filhanteraren (dvs inte genom win-nätverket). Kollade från macen, den ser den här datorn med en sån där "mount-symbol" men det går inte att komma in på den här datorn eller vidare till Elements.
Har fipplat runt med diverse grejer, bl a öppnat Nautilus via terminalen (sudo nautilus), märkte att man inte kan skriva sudo nautilus-share...
Vad som fick datorn att visa upp nätverket har jag tyvärr ingen aning om, det hade vart guld att veta... Märkte dock att Nautilus i sig själv inte kunde hantera nätverk?
Tjohopp, hur fortsätter jag nu? Nån idé?
Mvh Cissi
Nu vet jag lite mer efter att ha pratat med vännen som installerat Ubuntu 11.10 på den här laptopen. Jag har en specialvariant med gnome istället för vad det nu är som 11.10 har som standard, tack vare det ser jag inte "totempålen" som nämnts i andra trådar. Visst kan det ha ställt till nåt, i nuläget vill jag helst få det att funka så här utan ominstallation, vännen kommer ev över och hälsar på i helgen och hjälper mig.
Mvh Cissi
En amerikansk kompis nämnde gvfs-backends, mycket möjligt att det kan vara något som ställer till det, att gvfs-backends fattas i 11.10? https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+s...ta/+bug/878682
Uppdatering - vår goda vän har vart här idag och nu har laptopen 10.04 LTS installerat. Vi har "meckat" hela dagen, tre skallar (vännen och jag är hemma på Ubuntu, framförallt han, min sambo försöker lära sig och vill hjälpa till - stort stöd) har gjort sitt bästa för att lösa problemen.
Till att börja med så är våra två externa hårddiskar (tidigare en) kopplade via usb till dockan för laptopen. Vi har nog ringat in problemen ganska väl och kommit ganska långt även om vi fortfarande inte kan dela de externa över win-nätverket.
En liten hint till var det stora problemet ligger fick jag nog egentligen redan när den första externa skulle kopplas bort vid ominstallation. Gick inte att "ta bort säkert". Tyvärr ingen "avknapp" på den heller, men den klarade sig trots att vi helt enkelt fick koppla ur genom att dra ur usb-sladden.
Nåja, i korthet så började vi ju med att installera Ubuntu 10.04 LTS (valet av dist gjordes pga att vi ville ha Gnome, laptopen kom med 11.10 + Gnome men eftersom det strulat så ville vi köra en dist med Gnome från början). Dual boot med XP, fick använda GParted för att ta bort 11.10 (första gången jag körde GParted, bra att kunna).
Vännen ville sen köra GadminSamba. Efter några timmars strul så ville jag köra vanliga Samba, kollade upp libglade2-0 och python-glade2 enligt tidigare inlägg, kollade även gvfs-backends. Massor av trixande fram och tillbaka, jag tror att det var Gadmin som ville kalla burken för samba24, till sist fick vi alla datorer att hamna i samma workgroup. Shares etc såg helt rätt ut i Samba.
Dock - ett "varningstecken" var att även nu så kunde den här datorn lätt komma in på båda de externa diskarna via "hemmappen/filhanteraren" men inte ens från den här kunde vi gå in i diskarna via win-nätverk -> workgroup -> cissi-laptop (den här datorn). Felmeddelande om att det inte gick att montera någon av diskarna. Med en massa pillande så gick det att logga in på workgroup och cissi-laptop från macen (med lösenord), de externa syns men macen sa något i stil med att "originalfilen" inte kunde hittas.
Efter en massa googlande hittade jag detta:
http://ubuntu-se.org/wiki/Servrar/Komma_åt_Windows-nätverket_med_CIFS
Längre ner står följande under kända problem:
Det känns som en bra beskrivning... har inte testatEfter uppgradering till Ubuntu Lucid Lynx (10.04) misslyckades ovan nämnda metod att montera med kommandot mount.cifs.
Det verkar som man plötsligt måste vara root för att montera cifs-utdelningar och rättigheterna på den monterade mappan kan därmed bli konstiga.
Jag har kommit runt problemet genom att lägga till sudo innan kommandot och ange grupp (GID) och användare (UID) bland alternativen, ungefär såhär:
sudo mount.cifs //192.168.0.99/utdelningsnamn /home/dittnamn/mounts/mappnamn -o uid=användarnamn,gid=gruppnamn,credentials=.kredit iv,iocharset=utf8,nounix Förändringen leder till att du blir avkrävd lösenord via terminalen i samband med montering. Avmontering fungerar som innan.
En idé på lösning är att hantera rättigheter för att köra /sbin/mount.cifs via gruppinställningar, men den nöten har jag inte knäckt ännu.
Detta är rapporterat som en bugg till launchpad, men för mej verkade inte kommandot sudo chmod +s /sbin/mount.cifs lösa problemet.
Har checkat loggen för den här datorn iKod:sudo mount.cifs
Samt skrivit ut hela konfigurationsfilen iKod:/var/log/samba
I nästa vecka så ska jag troligen hämta en stationär som en gullig kompis låter oss få, den här laptopen är bara en tillfällig lösning. Är så oerhört tacksam för mina/våra otroliga vänner!Kod:/etc/samba/smb.confDå ska den installeras med någon form av Ubuntu, troligen 10.04 LTS (vill inte vänta på 12.04 och vill ha Gnome).
Våra skallar är helt slut - min käre sambo undrade om vi inte kunde använda XP som ju finns på den här datorn bara för att dela ut hårddiskarna. Så får det bli - när sambon behöver komma åt filerna nu under veckan så får den här stå på med XP, kommer enbart att användas för utdelning då, absolut inget surfande eller dylikt med XP. När han inte är hemma eller inte behöver komma åt filer så bootar jag i Ubuntu.
Som sagt, rätt slitet här, jag har ju Asperger och ADD (inte helt fel med AS då jag har lätt för logiskt tänkande men samtidigt tar "batterierna" slut snabbt). En lite kul video med förklaring till vad som händer när en "aspieskalle" blir överfylld - jag är dock mer "shutdown" än "meltdown" (exploderar inte men stänger av): http://youtu.be/jWgApN3GZwA
Hoppas att ni haft en riktigt trevlig helg!
Mvh Cissi
PS. Märkte att det låg kvar en del rester efter gadmin samt gamla samba.conf-filer, kommandotvar till god hjälp för att städa bort dessa, kanske bra tips?Kod:sudo nautilusDS.
För att starta Nautilus i root-läge kan man även trycka alt+f2 och sen skriva "gksudo nautilus" och enter och sen skriva lösen sen enter igen så startas Nautilus upp i root-läge![]()
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)
Bokmärken