Jag har aldrig skrivet program eller skript i Linux.
Däremot har jag skrivit Windowsprogram i Delphi och Visual Basic för länge sedan.
Jag har funderat länge på att börja med Python.
Nu undrar jag vilken utvecklingsmiljö som är lämplig för Python?
Använder KDE.
När du har fått svar på din fråga, så skriv det. Då markerar en moderator tråden som löst.
För enkla program/script och medan man lär sig grunderna räcker IDLE långt.
Gedit stödjer python syntax-highlighting, men är ju bara en editor. Men det är faktiskt det jag använt mest för pythonscript.
För mer "seriösa" projekt skulle jag föreslå eclipse med plugin pydev. Bra om man även kodar andra språk, då man bara behöver ha en miljö.
Sedan kan tydligen kdevelop också hantera python. Kan vara intressant för KDE-fantaster?
Detta är bara ett litet axplock. Det finns mycket att välja på ...
http://wiki.python.org/moin/PythonEditors
Jag testar dina förslag förutom gedit förstås, jag misstänker att kate är ett strå vassare.
Turordningen för ett snabbtest blir nog kdevelop, IDLE och sist eclipse.
IDLE har jag aldrig hört talas om, eclipse känner jag igen till namnet. Kdevelop har jag i programmenyn, det ingår i paketet kde-full.
Jag tittade in på http://wiki.python.org/moin/PythonEditors där finns en hel del att välja på...
När du har fått svar på din fråga, så skriv det. Då markerar en moderator tråden som löst.
Har du kommit igång med något ännu?
skulle gärna vilja lära mig lite om programmering.
Programmerade lite i Dos förr och tyckte det var roligt.
Tog hem Drphyton och letar nu efter några små exempel på hur man programmerar i Phyton (eller annat liknande program)
Nä, fastän jag ibland kallas för Snabbe Ville.
Jag har läst 11 sidor i Python Special Edition Volume One.
Det finns även Python Special Edition Volume Two och Python Special Edition Volume Three.
ApeviaX (2012-04-22)
Tack Rune.K Sparar ner PDF filerna för att skriva ut och kolla lite. Kanske för knepigt för en annan men försöka duger.
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)
Bokmärken