Hej!
Det finns tydligen två olika typer av Ssd, mlc eller slc, vad är det för skillnad
Mvh
Raggos
Klassiska skillnaden har varit att slc är snabbare och hållbarare och dyrare. Medan mlc är mindre av det. I praktiken innebär det att privatpersoner typiskt använder mlc. Du får mycket mlc-ssd för pengarna, och för normalt bruk i en pc eller laptop är prestanda tillräcklig för de flesta. Man kan typiskt räkna med att datorn byts långt innan mlc-disken tar slut. Om man har en server med mycket läsning och skrivning till disk kan det vara annorlunda.
Nu har det kommit emlc som ruckar lite på det hela. Ger högre prestanda och hållbarhet som närmar sig slc. Men sedan förbättras slc också ...
Slc lagrar i varje minnescell antingen 1 eller 0. Single-Level Cell. Robust och snabbt. Mlc lagrar typiskt fyra olika tillstånd i varje minnescell. Multi-Level Cell. Det ger sämre prestanda eftersom det blir mer komplicerat att läsa och skriva, men i gengäld kan det lagras mer data med samma antal minnesceller och transistorer. Blir billigare per MB.
Prova gärna att googla (e)slc och (e)mlc. Finns mycket information tillgänglig.
Och för stationärt bruk kan ssd-diskar i raid användas för att öka prestanda och hållbarhet. För maximal prestanda i stationärt bruk är det nog massor med RAM som gäller.
Tack Adoby för ett utförligt svar!
Har en fyra år gammal dator med en trasig hårddisk som jag funderade på att byta ut mot en ssd och lägga nya ubuntu 12.04 på den.
/Raggos
Det gör en hel del för prestandan, nästan oavsett vilken ssd du väljer. Jag har /home på en mekanisk disk och resten på ssd. Jag har gjort en mapp /opt/speedup_ssd där jag skapar undermappar för olika grejer jag vill ha snabb åtkomst till. Exempelvis databas för medispelare. Typiskt lagras sådant i en dold mapp i din home-folder. Jag flyttar den dolda mappen till /opt/speedup_ssd och skapar sedan en symlink tillbaka därifrån till den ursprungliga platsen. På så sätt kan man punktvis snabba upp enskilda program.
Det finns hybriddiskar också som verkar intressanta. De är en liten ssd kombinerad med en större mekanisk. Är nog bäst i bärbara där man bara har plats för en disk.
Oj.. precis vad jag behövde.
Jag får min laptop i dagarna och den har en mekanisk disk i den och det finns plats för två diskar i laptopen. Jag funderade på 2x 60 diskar och nu blev det genast intressantare när jag söker efter SSD diskar.
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)
Bokmärken