ket stabilare och resurssnålare. Så - valet blev, för nu i vart fall, KDE! Läste Pavels blogg om KDE 4.8 och blev nyfiken. Trots dålig erfarenhet av KDE 4.0 för några år sedan - kraschade ofta och sög datorkraft. KDE 4.8 är både mycket stabilare och snabbare. Så efter att ha passerat Gnome 3, , LXDE, Unity och Cinnamon så stannar jag nog nu äntligen med test av nya skrivbordsmiljöer för att hitta något som känns modernt, effektivt och snyggt och som datorn orkar köra.
Intressant är att Unity enligt Cannonical har ett lägre minimikrav på datorn än KDE säger att deras desctop har. Men det är med 2D Unity, vilket är ganska trist att köra. Datorns flaskhals var aldrig minnet (2 GB) utan processorkraften som ofta slog i taket.
Resultatet är att min gamla dator nu är rappare än någonsin, t.om än när XP var installerat. Grafiskt är det snyggt, diskret och modernt. Liksom med mycket nytt tar det en liten tid att hitta hur man jobba i den nya miljön. De skrivbordseffekter som kommer med en standardinstallation funkar utan problem, trots att det är en gammal Eee med Atom 1.6 processor. Programmen som kommer med är i många lägen dessutom bättre än de som kommer med Unity. T.ex. så går det att anteckna i Okular, det har jag inte lyckats med i Evince.

Svara med citat

Bokmärken