Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 31 till 38 av 38

Ämne: Unity - vara eller icke vara?

LennartL
    Guest

Standard Sv: Unity - vara eller icke vara?

Citat Ursprungligen postat av ZX Spectrum Visa inlägg

Ändrade dock så jag fick mindre ikoner i unity-raden istället för dom stora som är default.

Ja men det är ju just det att dom bestämmer ändå att du inte får göra dom mindre än 32.
    Hadde man kunnat göra dom ännu mindre så hade det sett ut som en "panel" och kanske hade varit lättar att acceptera.

ket stabilare och resurssnålare. Så - valet blev, för nu i vart fall, KDE! Läste Pavels blogg om KDE 4.8 och blev nyfiken. Trots dålig erfarenhet av KDE 4.0 för några år sedan - kraschade ofta och sög datorkraft. KDE 4.8 är både mycket stabilare och snabbare. Så efter att ha passerat Gnome 3, , LXDE, Unity och Cinnamon så stannar jag nog nu äntligen med test av nya skrivbordsmiljöer för att hitta något som känns modernt, effektivt och snyggt och som datorn orkar köra.

Intressant är att Unity enligt Cannonical har ett lägre minimikrav på datorn än KDE säger att deras desctop har. Men det är med 2D Unity, vilket är ganska trist att köra. Datorns flaskhals var aldrig minnet (2 GB) utan processorkraften som ofta slog i taket.

Resultatet är att min gamla dator nu är rappare än någonsin, t.om än när XP var installerat. Grafiskt är det snyggt, diskret och modernt. Liksom med mycket nytt tar det en liten tid att hitta hur man jobba i den nya miljön. De skrivbordseffekter som kommer med en standardinstallation funkar utan problem, trots att det är en gammal Eee med Atom 1.6 processor. Programmen som kommer med är i många lägen dessutom bättre än de som kommer med Unity. T.ex. så går det att anteckna i Okular, det har jag inte lyckats med i Evince.
    Senast redigerat av Farbror_J den 2012-05-17 klockan 11:20.

Reg.datum
    maj 2012
    Tack!
    0
    Tackade 0 gånger i 0 inlägg

Kör Pear Linux Comice OS 4 och är mycket nöjd. Påminner om ett annat OS som är snyggt grafiskt
    http://pear-os-linux.fr/

fingal12s avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Tack!
    11
    Tackade 17 gånger i 14 inlägg
    Blogginlägg
    1

är nöjd med linux mint 13.rc med cinnamon fungerar stabilt och bra och det gör mig nöjd.

Citat Ursprungligen postat av Pera_69 Visa inlägg
    Kör Pear Linux Comice OS 4 och är mycket nöjd. Påminner om ett annat OS som är snyggt grafiskt
    http://pear-os-linux.fr/
    Kul grejj. Har man både ett Pear och en Apple hemma har man en fruktsallad :-D. Pear var snygg. Känns dock lite för mycket som WannabeMac för min del. Lite lustigt är att när jag installerade KDE ovanpå en Ubuntu 12.04 installation blev utseendet helt annorlunda än när jag nu lägger Kubuntu på en ren hdd. Kanske beror det på skärmstorleken, att Eee:n har så liten skärm och att KDE i en anpassning tog bort det vanliga utseendet med knappen nere till vänster. Eller så beror det på att jag valde LightDM som fönsterhanterare och installerar ovanpå Ubuntu. Hursomhelst så blev det väldigt mycket snyggare på Eee:n. Se bilden nedan.

Skall försöka få till det på samma sätt i den rena Kubuntuinstallationen. Några tips från vana KDE-användare?

Bifogad fil 4739

Administratör Rune.Ks avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Tack!
    41
    Tackade 185 gånger i 169 inlägg
    Blogginlägg
    53

Citat Ursprungligen postat av Farbror_J Visa inlägg
    Lite lustigt är att när jag installerade KDE ovanpå en Ubuntu 12.04 installation blev utseendet helt annorlunda än när jag nu lägger Kubuntu på en ren hdd. Kanske beror det på skärmstorleken, att Eee:n har så liten skärm och att KDE i en anpassning tog bort det vanliga utseendet med knappen nere till vänster. Eller så beror det på att jag valde LightDM som fönsterhanterare och installerar ovanpå Ubuntu. Hursomhelst så blev det väldigt mycket snyggare på Eee:n. Se bilden nedan.

Skall försöka få till det på samma sätt i den rena Kubuntuinstallationen. Några tips från vana KDE-användare?

Bifogad fil 4739
    Kubuntu har både Plasma Desktop och Plasma Netbook, har du en netbook så installeras Plasma Netbook, har du en större skärm så installeras Plasma Desktop.
    Det går bra att byta från den ena till den andra varianten oberoende av skärmstorlek. Plasma Netbook öppnar fönstren i regel maximerade så det är kanske inte så bra på en väldigt stor skärm. Själv använder jag Desktop-varianten på min netbook Acer Aspire One, det är en smaksak...

Hur man skiftar emellan netbook och desktop-utseende hittar du här > http://ubuntu.se/threads/16938-N%C3%...Plasma-Desktop
    Senast redigerat av Rune.K den 2012-05-17 klockan 14:33. Anledning: glömt några små ord
    När du har fått svar på din fråga, så skriv det. Då markerar en moderator tråden som löst.

Citat Ursprungligen postat av Rune.K Visa inlägg
    Kubuntu har både Plasma Desktop och Plasma Netbook, har du en netbook så installeras Plasma Netbook, har du en större skärm så installeras Plasma Desktop.
    Det går bra att byta från den ena till den andra varianten oberoende av skärmstorlek. Plasma Netbook öppnar fönstren i regel maximerade så det är kanske inte så bra på en väldigt stor skärm. Själv använder jag Desktop-varianten på min netbook Acer Aspire One, det är en smaksak...

Hur man skiftar emellan netbook och desktop-utseende hittar du här > http://ubuntu.se/threads/16938-N%C3%...Plasma-Desktop
    Ack så smidigt. Tack för det. Den som fick det vanliga KDE-utseendet är på 15 tum och då gillar jag det andra bättre.

Tänk så många möjligheter det finns inom FOSS-världen att få till en dator så som man önskar ha den. Lyx.

Global Moderator basguss avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Tack!
    1
    Tackade 7 gånger i 5 inlägg
    Blogginlägg
    12

Ja det har blivit mycket turbulens efter det att Unity såg dagens ljus, det är fullt förståeligt eftersom Unity avviker så markant från tidigare skrivbord.
    Jag har under en längre tid testat Unity , gnome 3 och div andra miljöer.
    När Mint släppte Linux Mint 13 RC, tog jag ner Mate och cinnamon som ligger på olika skivor, båda verkar mycket trevliga !
    Clem skrev att det var att föredra Mate eftersom den är något stabilare för tillfället, något som jag upplevt och håller med om.
    Det verkar om inte annat att Linux Mint 13 med Cinnamon i almänhet och Mate i Synnerhet å nyo kan komma att dominera, men framtiden får utvisa.
    Personligen tycker jag att Mint 13 med Mate är en dist man känner sig hemma med, kommer att ge den en seriös test tid...

Gus

Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Gnome3 kan nog vara en utmaning mot Unity
    Av ZZplutoZZ i forum Skrivbordet (även 3d)
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-02, 14:43
  2. Våra Remixer!
    Av No1Viking i forum Gemenskapen Ubuntu.se
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-05-17, 04:32
  3. "Svenska Bloggar (nyhetsflöde)" vara eller icke vara..
    Av Nalle65 i forum Synpunkter, Frågor & Förslag
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-09-10, 22:43

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •