Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: En mycket försenad presentation

Zeds avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Tack!
    8
    Tackade 59 gånger i 32 inlägg

Standard En mycket försenad presentation

Hej!
    Registrerade mig här i december 2010, men tycker att det nu börjar bli dags att presentera mig själv. Är 41 år gammal och har alltid haft ett stort intresse av datorer ända sedan 1982, då en granne till oss fick en VIC-20 i julklapp. Det dröjde dock till 1987 innan jag köpte mig min första egna dator, en Commodore 128. Mellan 1988 och 1994 var det Amiga för mig och därefter har det varit PC med Windows. Ubuntu har jag bara kört c:a 1,5 år och känner mig fortfarande som en verklig novis, även om jag lärt mig en hel del under det gångna året. Att det blev Ubuntu som mitt primära OS efter att ha kört Windows så pass länge är en ganska intressant historia, särskilt som mitt första försök att köra Ubuntu blev allt annat än lyckat.

Det hela började i november 2009. Hade hört att Ubuntu skulle vara väldigt enkelt och användarvänligt att köra, så jag tänkte att det kunde vara kul att prova på. Jag hade en äldre bärbar med Windows XP som jag formaterade hela hårddisken på och installerade Ubuntu 9.10. Installationen som sådan gick tämligen smärtfritt, men efter inloggning i datorn och skrivbordet dök upp blev det en del problem. T.ex lyste enhetsbeteckningarna med sin frånvaro. Det verkade heller inte finnas någon som helst logik i var hårddiskar och DVD enheter existerade i trädet. Provade att ladda hem något program i zip format och när jag packat upp det konstaterade jag att det fanns ingen "install.exe", "setup.exe" eller något annat som kunde indikera hur man gjorde för att installera programmet. Att ta steget in till Ubuntu var som att gå från något som var enkelt och logiskt till något vars logik verkade vara att ingenting fungerade som förväntat. Det verkade vara ett riktigt skitsystem enligt min egen uppfattning vid denna tidpunkt.

Nåväl, hade sett att det skulle gå att aktivera skrivbordseffekter, men tyvärr fungerade det inte på min bärbara. Dock meddelade Ubuntu att det fanns en proprietär drivrutin för mitt grafikkort. Lyckades installera den med följd att skärmen blev helt svart. Efter en del testande konstaterade jag att bilden bara visades på en extern skärm inkopplad i VGA-porten. Det gick heller inte att växla och låta bilden visas på den bärbara datorns skärm.

Provade även att öppna terminalen, vilket heller inte var speciellt logisk, då kommandon var helt annorlunda. Allting kändes ologiskt och slutsatsen var att ingenting fungerade som förväntat och tydligen skulle det vara så, för det gjorde det hela så fantastiskt bra och användarvänligt. Efter en dryg vecka gav jag upp och blåste maskinen på nytt för att åter lägga in Windows XP, som åtminstone fungerade logiskt och som förväntat.

Historien om min tid i Ubuntu hade kunnat vara slut där om det inte vore för en liten detalj. Jag kan vara ganska tjurig av mig när jag väl bestämt mig för att lära mig någonting. Ubuntu var för svårt och det kändes som att jag sprungit rakt in i en tjock armerad betongvägg i mitt försök att testa Ubuntu. La det på is ett tag, men tänkte ladda om för ett nytt försök senare. Framåt sensommaren 2010 började jag så smått fundera på att göra ett nytt försök, fast denna gång med en nyare dator som även den körde Windows XP.

Började leta information på nätet om olika sätt att installera på och kom fram till att det här med Wubi installation verkade vara ett vettigt sätt att prova Ubuntu på. Visserligen gick Windows XP segt som bara den på den aktuella datorn, men utifrån mitt tidigare misslyckade försök att köra Ubuntu vågade jag inte formatera hela hårddisken för att lägga in Ubuntu. Wubi installationen av Ubuntu gick bra och nu var det dessutom Ubuntu 10.04 som jag installerade. Denna gång tog jag det hela i små steg. Kollade runt på olika forum och testade att installera program via Programcentralen, vilket fungerade väldigt bra. Efter att ha kört Ubuntu i c:a 1 månad kom jag fram till att det fungerade tillräckligt bra för att kunna ersätta Windows. Gjorde därför upp en plan, där jag under 6 månader enbart skulle köra Ubuntu. Tanken var att jag skulle klara mig helt utan Windows och de ev. problem som dök upp skulle lösas utan att gå tillbaka till Windows. Gjorde backup av de dokument och filer jag ville ha kvar och förberedde mig på att "klippa linan" genom att formatera hårddisken och göra en ren Ubuntu installation.

Läste mer på nätet och hittade en pedagogisk beskrivning för hur man partitionerar upp sin hårddisk med root, home och swap partition. Allt gick som planerat och jag kunde fullfölja min installation av Ubuntu och med det få en dator helt ren från Windows.

Jag tyckte dock fortfarande att det kändes obekvämt och annorlunda mot det jag var van vid, då jag körde Ubuntu, men genom att tvinga mig själv att köra det under 6 månader skulle jag förhoppningsvis ta mig över den första tröskeln och börja trivas med Ubuntu. Hittade igen den grafiska pakethanteraren och började även så smått lära mig hur man installerade via Terminalen. Efter kanske 2 månader började det kännas allt mer roligt att arbeta i Ubuntu och ju mer jag lärde mig, desto mindre saknade jag Windows. Efter c:a 5 månader med Ubuntu kändes det både roligt och bekvämt att arbeta i det och då blev det rensning av de resterande datorerna hemma. Min fru var måttligt imponerad, då hon upptäckte att det var helt andra program än hon var van vid, men efter en tid blev hon också van att arbeta i Ubuntu och vi har haft väldigt få problem med datorerna hemma.

Har nu använt Ubuntu i c:a 1,5 år och lärt mig en hel del under den tiden. Det roligaste är nog det stora utbudet som finns av fri programvara. Det tar lite tid att hitta guldkornen, men allteftersom hittar jag nya program som jag inte kände till existerade. Det är också roligt att de att det går utmärkt att klara sig med enbart Ubuntu och inget Windows. Datorn fungerar mycket bra och jag har alla de verkytyg jag behöver i Ubuntu.

Denna presentation blev av det längre slaget, men för den som funderar på att prova Ubuntu är mitt råd, börja med Wubi installation och se om det är något som passar dig. Tänk också på att det fungerar annorlunda mot det du är van vid och att det tar olika länge för var och en att komma in i det ordentligt.

Ha en fortsatt trevlig dag

Mvh Zed

2. Följande användare, 6, säger tack till Zed för det här inlägget:

fd.svensson (2012-04-18), Jaso (2012-04-18), Little John (2012-04-18), No1Viking (2012-04-19), Rune.K (2012-04-18), Svendus (2012-04-18)

Little Johns avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Tack!
    43
    Tackade 84 gånger i 74 inlägg
    Blogginlägg
    21

Standard Sv: En mycket försenad presentation

Hej Zed !
    En underbart och träffande beskrivning angående övergången från Windows till Linux. Jag får avslöja att även jag fortfarande tvivlar om Ubuntu kan uppfylla mina krav när det gäller special-program. Men det funkar. Först blir jag arg när jag t.ex. inte hitta ett program som kan redigera vissa filer. Sen börjar jag söka och för det mesta hittar jag allt efter ett tag.
    Du har alldeles rätt med att det finns en tröskel mellan Windows och Ubuntu som gör att man inte känner igen sig i Ubuntu.
    Jag hoppas bara att allt fler kommer hit och börjar med att använda Ubuntu !!

LJ

fd.svenssons avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Tack!
    62
    Tackade 22 gånger i 21 inlägg
    Blogginlägg
    66

Håller med om att övergången kunde gått mycket smidigare även för mig
    Hade också viss datavana och trodde att det var samma. Det kanske är bättre att beskriva det som en bensin och dieselmotor.
    De har samma funktion, men är helt annorlunda.

Tack för en mycket bra presentation!

Lasse
    Om någon gör dig illa, skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott, knacka in det i sten. Afrikanskt ordspråk
    Livet är en teater/Magnus Uggla
    http://www.youtube.com/watch?feature...gAM31N5Co#t=3s

Zeds avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Tack!
    8
    Tackade 59 gånger i 32 inlägg

Tackar så mycket. Det var för mig en tröskel att komma över innan det blev roligt att använda Ubuntu. Tror det är viktigt att inte glömma bort hur man själv kände det, då man skulle ta klivet från Windows in i det okända Ubuntu. Det är nog lätt att bli blind för saker och se det som självklarheter hur saker fungerar i Ubuntu, men för den som är helt ny är det inte på långa vägar några självklarheter.

Med en ödmjuk inställning och bra bemötande av nya användare vid Ubuntu.se kan nog fler få upp ögonen för hur pass bra Ubuntu är. Att komma in i Linuxvärlden och fri programvara är som att öppna en skattkista med blandat innehåll. Du kommer att hitta allt från guldkorn till rent skräp, men då det oftast inte kostar något annat än din egen tid, kan du utforska och hitta fantastiskt fina verktyg som är till hjälp i din dagliga arbete vid datorn.

Administratör No1Vikings avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Tack!
    24
    Tackade 74 gånger i 51 inlägg
    Blogginlägg
    13

Min tröskel var ganska låg. Det var en kille från Österrike som talade om för mig hur man installerade program med apt-get, för 6 år sen. Efter det var det mesta ganska lätt med google som hjälp.
    Tack för din presentation. Jag tror att det var den bästa, hittills, på Ubuntu.se

Micke

Make sure to use your head - you might need it!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Löst ikon[Löst] Oo-Presentation
    Av LennartL i forum Kontorsprogram
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-15, 20:57
  2. [Nyhetsflöde] LMMS - en presentation
    Av RSSfeed i forum Svenska Bloggar (nyhetsflöde)
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-10-18, 13:11
  3. Mycket mycket seg uppkoppling
    Av pelleE i forum Nätverk/ Internet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-14, 17:42
  4. [Nyhetsflöde] Lucid drabbad av bug med GRUB2 och blir därmed försenad
    Av RSSfeed i forum Svenska Bloggar (nyhetsflöde)
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-04-29, 17:20

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •