Skapar ett nytt användare-konto där du under avancerade inställningar för kontot kan välja vad användaren får göra.
Logga sedan in med detta konto.
Funkar det ?
LJ
Vi har en Ubuntu 10.04 och en Kubuntu 12.04 som är tillgängliga för alla gäster på konferensanläggningen och vandrarhemmet. Ett litet problem är att det alltför ofta är någon pysselglad person som gärna vill testa att ställa om skrivbordet, teman, paneler m.m. Jag skulle behöva kunna låsa datorernas utseendeinställningar. Har letat och letat bland alla inställningar utan att kunna hitta det.
Något tips?
Skapar ett nytt användare-konto där du under avancerade inställningar för kontot kan välja vad användaren får göra.
Logga sedan in med detta konto.
Funkar det ?
LJ
Kiosk Mode eller Kiosk System kallas det du är ute efter, tror jag.
Jag googlade, men jag hittade tyvärr inte några nya aktuella länkar om det.
När du har fått svar på din fråga, så skriv det. Då markerar en moderator tråden som löst.
Jo det fanns en kiosk-version för 9.10. Men det borde gå att fixa.
http://jacob.steelsmith.org/content/ubuntu-kiosk-based-910
EDIT: Finns för 10.04 också
En Kiosk är en lösning. Nu vill jag att de skall ha möjlighet att skriva dokument, använda GoogleEarth, stoppa i USB & kamera m.m som är "vanlig" användning, så det får inte bli en total inlåsning. Har googlat lite på det och det finns en del guider. Tyvärr är de flesta (alla?) för terminalhantering och använder ett tekniskt språk jag inte förstår. Min definitiva önskan och behov är ett GUI för detta. Det finns dessutom lätt tillgängligt i KDE. Det svåra är bara att få grepp om vad som behövs! Det är så många val. Där är det dock lätt att göra en Gäst-inloggning som auto-inloggar. Sen kommer bara detta med att få till rätt rättigheter.
Inställningar - Systeminställningar - Systemadministratör - Användarhantering hittade jag under Hjälp The userconfig Handbook. Jag hoppas kunna få hjälp av den för att ställa in det jag önskar.
Pysslar vidare.
Ubuntu Tweak har en del återställningsinställningar
Farbror_J (5th June 2012)
det i kombination med en städning i menyerna kan ju ev räcka.. now u see me , now u dont..
är den nån som kan pilla kommer han fram till vad som hänt.. men kan inte ändra på något utan root password..
jag behöll ubuntu ikonen som är en menyknapp för att jag själv skulle slippa bråka så mycket vid återställning
..höll då på att sätta upp en burk åt en pillig kille.. vi pratar "ställa om digitalboxen så man får ringa kanal bolaget" pillig :P
i slutändan valde jag att slopa alla skydd.. inga förbud - ingen utmaning.. i det fallet fungerade det :P
Last edited by Tulle; 22nd May 2012 at 07:16.
Det här ser ut att göra det jag vill! För närvarande har jag bara Kubuntu-installationer hemma, men kan gott tänka mig installera Ubuntu på skolan och vandrarhemmet just för att få denna möjlighet till nedlåsning. Vet du om den även fungerar på totempålen i Unity, eller behöver det vara Gnome 3, cinanmon eller någon annan skrivbordsmiljö?
Har nu installerat Tweak på en maskin med Unity. Tweak är definitivt ett tillskott. Men tyvärr finns det i betydligt färre redigeringsmöjligheter i Tweak i kombination med Unity än Gnome.
Inte så mycket att göra åt det för närvarande tror jag. Bilderna ovan ser ut att vara från Gnome 2 - korrekt? Eller från något annat skrivbord?
Har låst ett gästkonto så gott det går men det var ändå möjligt att ta bort den undre raden i Ubuntu 10.04 :-(
There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)
Bokmärken