OBS ! En bugg i prorammet gör att den kraschar i Ubuntu 12.04 med Unity. Återkommer med info ! Att bygga en egen remix är inte så svårt. Jag rekommenderar att skriva ut den här sidan i PDF format för att ha den tillhanda. Följer sedan anvisningarna steg för steg. Den här guiden är lite avancerad och förutsätter kunskap inom Ubuntu. Börja med att installera programmet uck från Synaptic. Efter installationen finns den under Program > Systemverktyg. För att bygga en remix behöver du även en iso-fil med Ubuntu. Den måste sedan laddas in i uck. Eftersom processen måste köras genomgående, dvs inga ändringar kan göras efterråt, borde du ha en plan, vilket språk du vill ha som standard och vilka program som ska installeras. Sedan är det bara att starta programmet. Två fönster öppnas samtidigt. Terminalen samt själva programfönster. Det måste vara så.

Bilden ovan: Det här är en välkommens-ruta. Klicka bara på Stäng.

Bilden ovan: Här ska du nu välja språkpaketen som ska installeras. Jag valde sv för svenska och klicka OK.

Bilden ovan: Nu måste du välja i vilket språk Liv-CD:n ska starta med. Den valda språket gäller här för start-processen. Klicka OK.

Bilden ovan: Här väljer du vilket skrivbordsmiljö som ska användas. I nyare versioner finns även Unity med. Eftersom jag kör här med Ubuntu 10.04 valde jag Gnome. Klicka på OK

Bilden ovan: Nu väljer du vilken iso-fil som ska användas. Bläddra dig fram till den och klicka på OK.

Bilden ovan: Nu ska du ange ett namn för din kommande iso-fil. Klicka på OK.

Bilden ovan: Eftersom vi vill tillägga program markera vi Yes och klicka på OK.

Bilden ovan: Bättre att låta Windows-filer som Wubi vara kvar, tycker jag. Klicka på No och sedan på OK.

Bilden ovan: En informationsruta kommer upp. Klicka på OK.

Bilden ovan: Du ser nu i terminalfönstret att din iso laddas in. Detta kan ta lång tid beroende på din datorns prestanda.

Bilden ovan: När det är klart ska du i det nya fönstret markera Run package manager för att du vill installera nya program. Tryck på OK.

Bilden ovan: UCK:s egen pakethanterare ( Synaptic) öppnas och här kan du söka och markera alla program du vill ha med.
För att lägga till samt öppna förråden borde du nu först gå till Settings > Repositories. Där kan du öppna befintliga samt lägga till tredjeparts repositories. Klicka därefter på Reload. Detta är viktigt !! Nu kan du välja och markera alla program du vill ha med.
När du har markerad alla program från din lista ska du trycka på VERKSTÄLL uppe i huvudmenyn och alla program installeras.
Är detta klart kommer du att se följande fönster:

Bilden ovan : Markera Continue Building och byggandet av din iso startas. Detta kan ta mycket långt tid. Gör inget annat på datorn under tiden tills du ser meddelandet att byggandet är klart. Hos mig tar detta upp till 20 minuter !
Nu har du din första remixen. Sökvägen till den står i terminalen. Öppna den först med Virtualbox innan du bränner en DVD för att testa om allt funkar ! Lycka till !!

Mer ...