Idag är det vanligt att man samlat på sig många videos som man spelat in. Det kan vara allt från familje-videos till inspelningar från olika evenemang. Och nu vill man gärna bränna alla videofiler till en DVD, helst med meny-system. Och DVD:n ska fungera i alla normala DVD-spelare. Men hur gör man ? I Ubuntu finns två program som jag ska undersöka och beskriva närmare här. Först ut är devede som finns i Programcentral för Ubuntu, men även i Synaptic och för övrigt så gär den också att installera med terminalen.
Jag testade programmet med olika filformat som t.ex. AVI och FLV och det funkar utmärkt. Programmet bygger en iso-fil som sedan kan brännas som DVD-avbild. Efter installationen finns programmet under Program > Ljud och video och under uppstart ska man välja vad man vill bränna.
Jag valde den första : Video-dvd och följande fönster öppnas:
Det första jag gjorde var att ändra titelraden som sedan ska visas som antingen titel eller som kategorinamn. Klicka på Egenskaper (under 1). Ett extrafönster öppnas.
Här angav jag videons titel. Men om du vill lägga till flera videos under en titel kan du anger ett samlingsnamn för kategorin som t.ex. Familje 2009 eller liknande. När du klicka på OK ändras namnet från Titel 1 till det nya namnet.
Nu är det dags att lägga till en eller flera videos som ska tillhöra titeln/kategorin. Klicka på Lägg till (under 2). Ett nytt fönster visas där du kan bläddra dig fram till videon som ska läggas till.
När du sedan klicka på OK, läggs filmen till och finns nu till höger i huvudfönstret. Du kan välja att lägga till ytterliggare videos eller skapa en ny titel/kategori och lägga till nya filmer där. Huvudfönstret ser nu ut såhär:
Till vänster finns titeln/kategorinamn och till höger tillhörande video/videos. Nu ska vi skapa en huvudmeny. Klicka på Menyalternativ längre ner till höger. Fönstret öppnas:
För att testa lade jag bara in en huvudtitelrad men förändrade ingenting i layou-inställningar. Man kan testa sig fram men i standardinställningar ser det ut såhär ( Klicka på Förhandsvisa meny )
Som ni ser finns min Little John namnet som överskrift och sedan två titlar/kategorier som jag testade med. Klicka på OK för att stänga förhandsvisning. Nu kan du anpassa hela menyn med egna bilder samt ljud om du vill. Bara att förhandsvisa efter en ändring. Klicka på OK i menyfönstret när du är klart. Klicka sedan på Framåt i huvudfönstret.
Här ska du nu ange ett namn för mappen där iso-filen ska sparas i. Som standard finns mappen sedan i din hemkatalog. Tryck sedan på OK. Nu byggs projektet som iso-fil i mappen du angav tidigare. Detta kan ta långt tid beroende på storleken av videofilmerna. Under tiden kan du följa status:
När allting är klart:
Nu kan du bränna iso-filen som dvd-avbild med din favoritprogram. Jag tycker om programmet och ska med säkerhet jobba mycket med den.
Mer ...
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)
Bokmärken