Fungerar den inte out-of-the-box?
Bara plugga in och köra igång?
Hörde att 8.10 ska ha så bra stöd för 3G korten som finns ute på marknaden.
Hej
Jag har skaffat mobilt internet via ComHem som använder tre's nät.
Fick hem modem Huawei E169. Använder Ubuntu 8.10.
Är det någon som fått detta att fungera?
Fungerar den inte out-of-the-box?
Bara plugga in och köra igång?
Hörde att 8.10 ska ha så bra stöd för 3G korten som finns ute på marknaden.
Kassör och Styrelsemedlem i Föreningen Ubuntu Sverige
Vi hjälper Ubuntu Sverige att marknadsföra användningen av fri och öppen programvara!
Jo den ska funka
https://wiki.ubuntu.com/NetworkManager/Hardware/3G
Obs noteringen angående just 3 en bit ner...
dummy/dummy som användare/lösen
Hej igen
Har inte lyckats, får upp en fönster som frågar efter lösenord. Har försökt med och utan lösenord, ändrar det på min Windows XP. Där fungerar modemet bra. Både Comhem och 3 är ovilliga att hjälpa till.
Vet inte vad som är fel. Jag gjorde en nyinstallation av Ubuntu 8.10 på en annan maskin, men med samma resultat.
Alla förslag mottages tacksamt.
om du högerklickar på nätverksikonen och sedan "Edit connections"
samt mobila bredbandsfliken så kan du editera anslutningen
Lägg även in Pinkoden för modemet....alternativt in i en mobil och ta bort pinkodsverifieringen, olika hur man gör för olika mobiler.
dummy/dummy tror jag också behövs.
För mig räckte det med att lägga in pinkoden. Gjorde ej några ändringar med lösenord eller dylikt.
Har provat med olika konfigureringar. Provar att koppla upp men modem gör en hang-up. Får leta på nätet efter lösningar.
Hej Jaso
Vilka parametrar la du in i config av mobilt bredband? Hade du en ren Ubuntuinstallation 8.10?
Visade modemet sig som E620 vid "lsusb".
Hej
Fick detta med lsusb
Bus 003 Device 002: ID 12d1:1001 Huawei Technologies Co., Ltd. E620 USB Modem
Bus
Hur kopplar du upp? med Program-> Internet->Nätverkshantering 0.7.0 eller via Nätverksanslutningar?
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)
Bokmärken