Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Angående delade mappar i nätverket.

Reg.datum
    jun 2009
    Tack!
    0
    Tackade 0 gånger i 0 inlägg

Standard Angående delade mappar i nätverket.

Hej. Jag har lite problem med att dela mappar i nätverket med rätt rättigheter.
    Problem 1.
    Jag har 2 datorer i nätverket med ubuntu 6.10 och ubuntu 9.04. Datorerna har ej samma lösen på användarna på respektive dator. Från datorn med ubuntu 6.10 delar jag ut en mapp med fulla behörigheter (läs/skriv) men kan fortfarande bara läsa ur denna mappen på ubuntu 9.04. Trots att fulla behörigheter är delade. Gissar själv på att de har med de olika användarna att göra på respektive dator. Men hur loggar jag då in på den delade mappen med rätt användare/lösen? Kan tillägga att från windowsdatorn funkar de perfekt då det kommer upp en inloggningsruta och jag kan logga in med rätt användare och lösenord. Men med ubuntu 9.04 kommer jag alltid in men kan endast läsa och ej skriva/ändra i mappen.

Problem 2.
    Behöver även dela en mapp med endat läsrättighet från ubuntu 6.10-datorn som är helt fri från linloggningskrav från en annan windowsdator. Men hur jag än gör så kräver den användare och lösen. Den inloggningsrutan kommer alltså alltid upp oavsett om jag delat mappen som "Gäståtkomst". Däremot så kan jag skriva vad jag vill i denna inloggningsrutan och komma in i mappen. Men hur blir jag av med denna ruta helt på fritt delade mappar?

yans avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Tack!
    0
    Blogginlägg
    1

Standard Sv: Angående delade mappar i nätverket.

Hejsan
    Samba utdelningar i blandade nät brukar ge mystiska fel. Jag har börjat använda en annan lösning som jag tror löser problemet för dom flesta.

1. Mellan Ubuntu (linux) använder jag ssh monteringen direkt i Gnome fungerar perfect.
    2. Windows datorer kopplar jag upp mot Ubuntu med ExpanDrive (http://www.expandrive.com/windows) och får då en ssh uppkoppling från Windows till Ubuntu servern. Den syns i Explorer som en enhet och man kan ställa in den så att den loggar in när man startar datorn, mycket behändigt.

Tyvärr har jag inte ännu hittat någon liknande lösning Linux->Windows server.

Men om man har en Ubuntu server och blandade klienter fungerar detta bra och man slipper samba. Detta fungerar oxå över internet så man kan göra samma koppling på en bärbar och alltid ha servern hemma uppkopplad vart man än är... Jag har testat från Tallin och Sydafrika fungerade direkt.
    "He who would give up a little liberty to gain a little security will lose both and deserve neither" Benjamin Franklin http://www.piratposten.se

Reg.datum
    jun 2009
    Tack!
    0

Tack för svaren yan. Men hursom hälst så fungerar de du förklarar antagligen utmärkt och mycket bättre på sina punkter. Mitt lilla problem är dock att jag är begränsad till windows utdelning och så SAMBA. År så nämligen att jag sitter i ett större hamachi-nätverk som använs fullt ut till ren fildelning. Vi startar program från varandras diskar direkt osv, och de är detta nät och personer i de jag inte vill skapa strul för. Och därav vill jag lösa de problem som är möjliga att lösa i SAMBA. Kanske är så tragiskt att de är svårlösta men i vart fall värt ett försök. Vill ju inte behöva gå tillbaka till win bara för en sådan ynka liten sak liksom.

SÅ får hoppas vidare på att någon har lite bra idéer om hur jag får bukt med mitt SAMBA.

Global Moderator Svenduss avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Tack!
    77
    Tackade 144 gånger i 131 inlägg
    Blogginlägg
    83

Förmoder du har delat ut mapparna i egenskaber/utdeling !
    Du kan prova bocka för rooten i din samba share
    System/administration/Användera och grupper
    Användargrupper knappen Hantera grupper/samba share

och använd förenklat fildelning på Windows datorerna

Lås upp fönstret med ditt lösenord
    säkerhetsmässigt ingen permanent lösning!
    Senast redigerat av Svendus den 2009-06-21 klockan 17:03. Anledning: säkerhetsmässigt ingen permanent lösning

Reg.datum
    jun 2009
    Tack!
    0

Svendus
    Tack skall du ha. Provade leta efter de du beskrev, men hittade inte "samashare" överhuvutaget under ubuntu 6.10. Däremot så fanns den där du beskrev på ubuntu 9.04. Provade så att dela tvärtom. Alltså från 9.04 till 6.10 och då fick jag upp inloggningsrutan och kunde logga in och sen fungerade allt. Och då ÄVEN utan att kryssa i rutan root under samashare i "groups settings". Med andra ord så är samba mera fungerande och även vettigare utdelningsmenyer i ubuntu 9.04. Å de funakr som man vill osv. SÅ då blir de alltså så att vi får dra in de på servern istället. Tråkigt extraarbete för en sådan sak men då löser vi biffen i vart fall. Så tack Svendus för bra idéer som fick mig att prova..

Global Moderator Svenduss avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Tack!
    77
    Tackade 144 gånger i 131 inlägg
    Blogginlägg
    83

Det var länge sen jag körde the Edgy Eft 6.10
    mycket har ändrats sen des, men det är det som är bra med internet forums att man får saker att falla på plats,
    man stirrar sig ofta blind på ett problem, men det gäller inte bara Ubuntu det gäller väl alla system
    Ubuntu är jo inte färdigbakat pizza
    Där är lång väg ditt, men använder vi våren begränsade resurser väl
    kommer vi ditt en dag, där allt fungerar out of the box
    roligt att det löste sig för dig

Reg.datum
    maj 2008
    Tack!
    0

Hej, hej
    Tänkte som ett litet tillägg säga: I dagsläget är det ENBART 8.04LTS, 8.10 och 9.04 som är Canonical supporterade, vilket gör att jag rekommenderar dig att installera på din Edgy-maskin 8.04an eller 9.04an. 8.04 försvinner iom 11.04 och 9.04 iom 10.10.

LTS = 3 år support på desktop, 5 år på servrar
    Vanlig = 1,5 års support

Hoppas att du inte får några problem med uppdatering eller så..
    SakJur
    Ubuntu Server Team
    https://launchpad.net/~sakjur

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Angående ringsignaler
    Av Little John i forum Humor
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-11-27, 21:25
  2. [Nyhetsflöde] Delade mappar Lubuntu (hemmanätverk)
    Av RSSfeed i forum Bloggar från Ubuntu.se (nyhetsflöde)
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-10-10, 00:19
  3. En datorfråga, (angående windows)
    Av ApeviaX i forum Pysselhörna (alla operativsystem)
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-05-27, 19:26
  4. [Nyhetsflöde] Se på delade videolänkar direkt i Pidgin
    Av RSSfeed i forum Svenska Bloggar (nyhetsflöde)
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-04-06, 14:40
  5. Delade mappar/hårddiskar
    Av johlin i forum Nätverk/ Internet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-12-30, 19:12

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg