Visa resultat för omröstning: Vad anser DU att Xubuntu ska användas till?

Antal röster
6. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Xubuntu är perfekt för en äldre dator som inte är ansluten i ett hemmanätverk.

1 16,67%
  • Xubuntu passar bra till äldre datorer i ett hemmanätverk.

4 66,67%
  • De ovanstående alternativen passar inte mig, jag väljer alternativ 3 och kommenterar.

0 0%
  • Jag förstår inte frågan? (kommentera gärna)

1 16,67%
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Xubuntu inte lämpligt för hemmanätverk?

cissinys avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Tack!
    0
    Tackade 0 gånger i 0 inlägg
    Blogginlägg
    5

Standard Xubuntu inte lämpligt för hemmanätverk?

Ok, jag är en nybörjare... Jag installerade Xubuntu för ungefär en vecka sedan eller så. Älskar Xubuntu, så när som på en sak - det är verkligen strul med nätverk! Jag har läst och läst, och tyvärr får jag känslan av att Xubuntu inte är tänkt för nätverksanvändning?

Jag har lagt till en omröstning (hoppas att jag lyckas med det ), eftersom jag personligen ser Xubuntu som något som borde vara ett bra val i ett hemmanätverk... Vi har tre datorer igång, det är säkert ingen ovanlig situation... Så har vi haft det i flera år. Tidigare med olika Win-varianter. Har nu tagit det första steget och bytt från XP till Xubuntu på den här. Helst ska det bli Linux (Ubuntu-varianter) på alla datorer inom kort. Ni som har hemmanätverk - är det inte så att någon/eller några av datorerna är av lite äldre modell? Vem har råd att ha ett par datorer, där alla är sprillans nya och pigga? Inte vi i alla fall... Då tänkte i alla fall jag på Xubuntu.

Mina egna problem kan läsas här:
    http://ubuntu.se/forum/showthread.php?t=5744&page=2 (sidan 2, som jag länkat till, går in på det som egentligen är problemet - nätverket finns där och verkar funka men Xubuntu vägrar visa det under Platser)

Efter mycket sökande så hittade jag det här i xfce's wiki: http://wiki.xfce.org/faq
    Specifikt om nätverk:
    When will it support samba/network browsing?
    It already does! Just mount your shares and go to them with Thunar! Just kidding.
    You are obviously asking about Thunar being able to discover remote machines on a network and mount/unmount shares from them. What you are asking for is nice, but there is no common framework for it yet that Thunar can build on.
    Thunar is designed to be a file manager, not a network file system manager. Once such a beast exists, Thunar and all other applications will be able to use it, and you can browse your samba or NFS shares in firefox or emacs, whatever.
    Short answer: not any time soon unless you write it yourself.
    For Linux users, and especially Xubuntu users, the following thread can help: Xubuntu How to: Thunar Native Windows Network Browsing. You will need fusesmb. For me it worked like a charm with Feisty. You should read the post from EatMorePie, as it avoids unnecessary steps.
    Tråden som det hänvisas till är gammal. Den startades i november 2006 men är fortfarande aktiv. Sista inlägget, på sidan 20, gjordes för tre dagar sedan. Det finns en del tips och tricks, men till syvene och sist verkar allt buggigt och inte speciellt säkert i mina ögon. Tipsen funkar inte för alla, man måste meckla i terminalen och det är risk för problem om det blir någon felstavning. Spontant så tycker jag att problemet borde vara löst vid det här laget?
    Här är en länk till tråden: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=304131

Mer om Xubuntus filhanterare Thunar, det verkar klart för mig att det är den som ställer till problem eftersom den inte är gjord för att funka i ett hemmanätverk:
    http://thunar.xfce.org/index.html
    http://thunar.xfce.org/pwiki/

Thunar är säkert bra på många sätt, framförallt så verkar det vara litet och inte resurskrävande vilket väl är tanken i Xubuntu?

Nautilus kan jag ju få igång genom terminalen. Det är uppenbart förenat med problem det också, jag får felmeddelande och sen verkar man riskera att det "tar över"? (Hur det ser ut i min terminal framgår i min egen tråd ovan).

Jag har ju haft problem att hitta skrivaren tidigare, det löstes genom att installera drivrutiner från Canon i mitt specifika fall. Samba funkar, skrivaren funkar, nätverket finns med i Nautilus (som ju dock skickar varningar om jag tvingar igång det med terminalen). Allt som "egentligen" verkar behövas är ju egentligen att Nautilus Platser/Places kommer upp i panelen istället för Thunars Platser/Places? Är det så omöjligt?

Hur som helst - tråden är inte tänkt som en supporttråd utan mer att ventilera det här med hur Xubuntu är tänkt att användas? Ska man helt enkelt avråda folk som har ett nätverk från att välja Xubuntu, trots att Xubuntu borde passa "som handen i handsken" på datorn i fråga?

Vad tycker ni andra?

Från en glad nybörjare som trots allt gillar Xubuntu...

Mvh Cissi

Reg.datum
    apr 2009
    Tack!
    0
    Blogginlägg
    5

Standard Sv: Xubuntu inte lämpligt för hemmanätverk?

Varför kör du inte Ubuntu? Är datorns prestanda så låg att Xubuntu är enda alternativet?
    Xubuntu är ju ganska avskalat. Nätverk borde vara lättare att få igång i Ubuntu. Särskilt om man är ny.

plun-s avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Tack!
    0
    Tackade 3 gånger i 2 inlägg

Jag föreslog Xubuntu i annan tråd pga en äldre dator

Datorn det är frågan om.

Datorinformation:
    Compac Deskpro EN (troligtvis ENS P733?)
    Processor: 733 mHz Intel Pentium III, 32 kb primary memory cache, 256 kb secondary memory cache, not hyper-threaded
    Board: Compaq 0688h bus clock 133 mHz
    Hårddisk: 9,99 GB usable hard drive capacity
    (CD-Rom drive ska bytas ut mot ny PATA DVD-brännare, hämtas med extern hårddisk)
    Hårddiskens Smart status: Healthy
    Memory modules: 512 MB usable installed memory (tre slots med 128, 256 resp 128)
    Diskettstation
    NEC V921 skärm
    USB-portar finns
    grafikkort och ljudkort - nåt Intel och nummer som börjar på 8 tror jag?

Jag kan inte svara på frågorna eftersom jag inte kan detaljerna i Xubuntu samt Xcfe men visst borde nätet funka.....

cissinys avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Tack!
    0
    Blogginlägg
    5

Citat Ursprungligen postat av Pavel Visa inlägg
    Varför kör du inte Ubuntu? Är datorns prestanda så låg att Xubuntu är enda alternativet?
    Xubuntu är ju ganska avskalat. Nätverk borde vara lättare att få igång i Ubuntu. Särskilt om man är ny.
    Hej Pavel!
    Min dator är lite äldre, så Xubuntu kändes som det perfekta alternativet . Kanske borde jag ha valt något annat? Men jag gillar Xubuntu trots allt så jag _ska_ få det att funka. Envis som en terrier .

Mvh Cissi

Reg.datum
    apr 2009
    Tack!
    0
    Blogginlägg
    5

Jaja, då förstår jag, plun-. Det var som jag trodde. Xubuntu är säkert rätt val! Jag hade missat datorns specifikation.
    Du har ju också rätt i att det borde gå att få igång nätverk.
    Jag har bara testat Xubuntu som hastigast. Thunar är betydligt mer avskalad än Nautilus i Ubuntu. Det skapar säkert problem när man är ny.
    EDIT: Cissiny hann posta innan jag såg det. Svaret gäller givetvis lika mycket till henne!

cissinys avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Tack!
    0
    Blogginlägg
    5

Tack Plun,

Ja, du känner ju väldigt väl till vad det är för burk jag sitter vid .
    Utan din hjälp så hade jag ju fortfarande brottats med ett antal problem. Kan inte tacka dig nog för all hjälp!

Som sagt, du har nog ett hum om hur envis jag är... Det _ska_ gå!

Och jag är inte rädd för att fråga om saker. Skickade precis ett mail till den som verkar vara "högsta hönset" bland Xubuntu-utvecklarna. Bara för att fråga hur han ser på Xubuntus tänka användning - ska man avråda folk som har ett hemmanätverk från att installera Xubuntu? Mycket vänligt mail med länkar till den nästan treåriga tråden utan bra lösning om att få Xubuntu att funka i nätverk samt ovanstående uttalande om xfce och nätverk bl a...

Undrar om jag får svar?

Mvh Cissi

cissinys avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Tack!
    0
    Blogginlägg
    5

Pavel, jag förstod att det var till mig också .

Tror du att problemet med Xubuntu och nätverk bara är för att jag är ny? I så fall känns det lite pinsamt att ha skickat det där mailet.... Hmmm... (Kanske borde jobba på det där konstiga som heter tålamod. Lite svårt med det...)

Mvh Cissi

Administratör No1Vikings avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Tack!
    25
    Tackade 74 gånger i 51 inlägg
    Blogginlägg
    13

Citat Ursprungligen postat av cissiny Visa inlägg
    Pavel, jag förstod att det var till mig också .

Tror du att problemet med Xubuntu och nätverk bara är för att jag är ny? I så fall känns det lite pinsamt att ha skickat det där mailet.... Hmmm... (Kanske borde jobba på det där konstiga som heter tålamod. Lite svårt med det...)

Mvh Cissi
    Bättre att ha dåligt tålamod och söka svar på sina frågor än att bara lägga av och ge upp. Bra jobbat, tycker jag!

Micke

Make sure to use your head - you might need it!

cissinys avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Tack!
    0
    Blogginlägg
    5

Citat Ursprungligen postat av No1Viking Visa inlägg
    Bättre att ha dåligt tålamod och söka svar på sina frågor än att bara lägga av och ge upp. Bra jobbat, tycker jag!

Micke
    Åh, tack Micke!

Det värmer!

Just nu är jag nästan gråtfärdig faktiskt. Stora problem här. Måste få nätverket att fungera så snabbt det bara går. Sambons jobbdator bara kraschar, måste kunna rädda över saker på den nya externa hårddisken och hur ska jag kunna installera den innan nätverket funkar?

Funderar t o m på att formatera om och testa nån annan distro, allt för att få igång nätverket... Men jag vill ju ha Xubuntu egentligen...

Tack än en gång!

Mvh Cissi

Reg.datum
    apr 2009
    Tack!
    0
    Blogginlägg
    5

cissiny!
    Det är baske mig inget fel på att vara nybörjare!!
    Vad jag menade är att Xubuntu är mer avskalat och inte har lika många "inbyggda" funktioner som Ubuntu. Det är priset för ett mindre system. Därför kan det vara svårare för den som är ny att göra litet mer avancerade saker, som till exempel få ordning på ett nätverk, än i storebror Ubuntu.

Man ska dock inte behöva vara dataproffs för att köra Xubuntu. Därför är det jättebra att du mailat runt och ställer frågor. Det får folk att tänka till. Om Xubuntu inte är designat för hemnätverk borde man tänka om. Hemnätverk är ju ganska vanliga.

Jag är själv nästan nybörjare och gör massor med fel. Det tar ett litet tag innan man får ordning på sina prylar i Linux. Du ska inte ge upp utan kämpa på. Jag tror säkert du får ordning på datorer och nätverk. I slutänden är Linux ett så mycket bättre system än Windows att det är värt att kämpa litet i uppförsbacke i början!

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Hemmanätverk, kunde inte montera platsen
    Av harholm i forum Nätverk/ Internet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-05-08, 15:27
  2. Lämpligt ftp-program?
    Av toscanders i forum Program
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-11-13, 18:48
  3. Hemmanätverk
    Av ghed i forum Nätverk/ Internet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-14, 22:07
  4. Vill ha tips på lämpligt program för hårddiskavbild
    Av bananarne i forum Övrig Support
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-01-23, 23:30
  5. [Nyhetsflöde] Hemmanätverk - Samba användaregränssnitt
    Av RSSfeed i forum Svenska Bloggar (nyhetsflöde)
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-11-25, 12:10

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •