Jag har faktiskt exakt samma problem! Jag kan koppla upp mig mot en del nätverk, men ej till det öppna som jag har hemma.
Hur ska jag lösa problemet?
Lilja
Provade ubuntu för första gången idag, installerade med wubi windows installer. Allt fungerade bra, inga problem.
Ubuntu hittar flera trådlösa nätverk och när jag försöker ansluta till mitt eget nätverk och skriver in key så står det bara och tuggar men kommer inte in. Testade att skriva in key fler ggr innan jag startade om systemet och voila, ubuntu anslöt direkt automatiskt eftersom mitt trådlösa nät var sparat med passkey och allt efter omstart.
Kanon tänkte jag och antog att det var problem bara för att jag precis installerat det nyss. Surfade runt lite och uppdaterade vissa saker, tog ner drivrutinerna till grafikkortet.
Eftersom jag blir rekomenderad att starta om systemet efter diverse uppdateringar så gör jag det. Och vips, så kan jag inte ansluta igen, provat att starta om flera gånger men det går inte.
Ubuntu hittar ju nätverken och så, men det går liksom inte att komma in! Inte ens de öppna nätverken i mitt hus går att ansluta till .
Ideér för en nybörjare ?
Jag har faktiskt exakt samma problem! Jag kan koppla upp mig mot en del nätverk, men ej till det öppna som jag har hemma.
Hur ska jag lösa problemet?
Lilja
Jag har mycket goda erfarenheter av programmet wicd för att ansluta. Prova att installera det och se om det löser problemet.
Att använda Linux och GNU - gratis ebok. Läs den!
http://www.df.lth.se/~triad/gnulinux/
Programmet wicd är mycket bra att ha. Länksidor som visar vad och hur.
Oavsett vilken networkmanager ni har, bör följande göras: under system > administration > programkällor > uppdateringar skall alternativet "uppdateringar utan officiellt stöd (namnet på din ubuntuversion-backports)" kryssas/bockas för. Läs om, säger datorn, gör det. (Pil till vänster i dialogfönstret). Stäng ner.
I en terminal skriver ni inKopiera koden, klistra in i terminalen. Ni får ett svar som liknar detta: ". . . . -desktop 2.6.28-15-generic #52-Ubuntu SMP Wed Sep 9 10:49:34 UTC 2009 i686 GNU/Linux" där det intressanta är "desktop 2.6.28-15-generic". Skriv ner/spara uppgiften. Stäng terminalen.Kod:uname -a
Gå till system > administration > pakethanteraren Synaptic. Öppna den. I sökfältet (skrivs ut som snabbsökning) på den övre delen av synaptics fönster, skriver ni in backports. En lista dyker upp med ett antal träffar. Klicka i listfältet ovanför listningarna, på "paket" och du får nedanstående lista sorterad. Leta fram motsvarande rad för backports, som motsvarar dina värden i raden här ovan (2.6.28-15-generic). Jag får tre alternativ som passar och väljer att installera dem. Det är bl.a. Linux-backports-modules-jaunty, och samma med tillägget -generic, samt Linux headers med samma versionsnummer. Huvuvida de två sistnämnda behöver installeras, det vet jag inte. Men jag har valt att ta dem med.
Välj att installera dessa i synaptic. När installationen är klar, starta om datorn. Testa ditt trådlösa nu. De drivar som ubuntu har med i sina paket, kommer nu att vara installerade. Har ni laddat ner drivisar på egen hand via nätet, kan det bli frågan om att kanske ersätta dem mot ubuntus. Men det ger sig förmodligen.
Jag önskar er båda, lycka till!
Tukken
Senast redigerat av Broder Tuck den 2009-10-04 klockan 15:08.
Wow! Det där programmet smiskar verkligen det som är default. Har haft lite samma problem med det som ni beskriver här, men nu med wicd fungerar det som en dans.![]()
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)
Bokmärken