Hej!
Vad för drivrutin är det du har inställerat?
Du kan boota upp ubuntu i "felsäkert läge" och ta bort drivrutinerna manuellt med "sudo apt-get remove namn-på-drivrutin"
Hej,
Jag har installerat och börjat testa Ubuntu för första gången någonsin. Har tidigare kört Windows och Max OS X.
Installation och allt gick bra.
Men sedan tog jag automatisk uppdatering av grafikkortet, så man skulle kunna köra 3D applikationer. Startade om datorn och efter detta så laddar "Ubuntu loggan" och efter detta får jag en svart skärm. Som att det blivit något fel med drivrutinerna till grafikkortet.
Hur kan jag göra för att återställa till innan uppdateringen av grafikkortet?
Jag kör Ubuntu 9.10 32-bit.
Senast redigerat av Pavel den 2009-12-21 klockan 19:13.
Hej!
Vad för drivrutin är det du har inställerat?
Du kan boota upp ubuntu i "felsäkert läge" och ta bort drivrutinerna manuellt med "sudo apt-get remove namn-på-drivrutin"
Tack för svar!
Jag gjorde följande. Högerklickade på skrivbordet, valde den menyn där man kan ställa in bakgrundsbild. Sen tog jag en tab i det menyfönstret där innehållet var tre olika profiler man kunde ställa in. Första alternativet som var standard var "Ubuntu utan effekter", alternativ två var "Ubuntu med lite effekter" och alternativ tre var "Ubuntu med alla effekter". Tror detta är i stil med hur fönster ska minimeras och liknande.
Nå, när jag klickade i alternativ två "Ubuntu med lite effekter" så fick jag upp ett alternativ att jag var tvungen att uppdatera drivrutinerna för grafikkortet för att kunna köra 3D applikationer, som jag tror "Ubuntu med lite effekter" krävde.
Så jag klickade på "Aktivera" och datorn anslöt mot internet och laddade ner drivrutin och installerade. Sen stod det att omstart krävdes, så jag gjorde en omstart och sedan dess så är blir skärmen svart efter "Ubuntu loggan" laddat.
Så jag vet inte vad drivrutinen hette tyvärr.
Finns det ingen liknande Windows "Felsäkert läge" och sedan att man kan ta systemåterställning eller liknande?
Hej igen!
Visst finns det ett felsäkert läge, det kan du välja att boota upp i grub menyn, precis när datorn startar. Använd pil upp och ner för att välja. Då kommer du loggas in på en tty (textbaserat) där du sedan kan antingen editera din /etc/x11/xorg.conf fil eller avinstallera drivrutinen.
Vad är det för grafikkort du har? Är det Nvidia eller Ati?
Nu är det löst! Min grymma vän Anders snokade upp en bra länk till ubuntuforums.org där en kille körde följande kommandon för att få sitt Geforce kort att fungera.
Nedan saxat från: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1349553
Yesterday I installed ubuntu 9.10 on a pc with nvidia graphics card mod. Geforce 6200. Enabling recommended restricted nvidia driver v. 185 caused black screen of death on startup because of an acpi error (cat /var/log/Xorg.O.log). I solved my problem in this way:
1) Install driver via Hardware Driver and do not reboot.
2) run a terminal and type: sudo nvidia-xconfig --nvagp=1
to create /etc/X11/xorg.conf with nvidia's agp enabled. You don't need to reboot.
3) type in the terminal: sudo /etc/init.d/gdm stop
4) log in and type sudo gdm stop
5) your pc now should use nvidia driver
Hoppas detta kan hjälpa några fler.
Toppen!
Hoppas allt fungerar som det ska i framtiden med
//Andreas
Bra att det löste sig! Det var mycket bra att du följde upp och skrev vad det var för lösning du hittade. Då kommer andra att kunna ha nytta av det.
Jag markerar tråden som löst.
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)
Bokmärken