KAn det vara så att du kommer åt touchpaden på datorn när du skriver? Jag förstår inte riktigt problemet, kan du förklara lite närmare?
Det jag upplever som irreterande är när jag sitter och läser text som jag har skrivit och open office writer ständigt väljer att fokusera där jag har muspekaren. Detta händer oregelbundet för mig och jag vet inte riktigt vad som triggar denna händelse men det sker bland annat vid sparning av en fil.
Går det att stänga av denna funktionalitet?
KAn det vara så att du kommer åt touchpaden på datorn när du skriver? Jag förstår inte riktigt problemet, kan du förklara lite närmare?
Att använda Linux och GNU - gratis ebok. Läs den!
http://www.df.lth.se/~triad/gnulinux/
Det kan också vara så att du har ställt in så att OOo automatiskt sparar dokument med jämna mellanrum. Det gör man under Verktyg - Alternativ - Ladda/Spara - Allmänt genom att bocka i rutan: Spara återställningsinformation var... och en tidsintervall i minuter till höger.
Inställningen är det inget fel på. Den är värdefull vid en datorkrasch. Problemet är att OOo har en grundinställning att alltid återvända till det ställe markören var då dokumentet sparades. Så är det när man öppnar dokument. MS Word öppnas på första sidan, medan Writer öppnas där man arbetade senast.
Det går inte att göra så mycket åt detta, utom att ta bort automatsparandet, vilket inte är så bra. Jag har lärt mig leva med dessa ryck. Med jämna mellanrum klickar jag på stället jag befinner mig i texten. När Writer sparar automatiskt behålls fokus i stort sett där jag höll på att jobba.
Nej, just detta tror jag inte har att göra med att jag kommer åt touchpaden, när jag försöker trycka med touchpaden minsta lilla så flyttas muspekaren som den ska. Som exempel så har jag ett dokument med en inledning på sida 1 och brödtext på sida 3. Jag sitter och skriver på inledningen och lämnar "markören", där jag skriver, kvar i slutet av inledningen samtidigt som jag scrollar ner till brödtexten och börjar läsa. Helt plötsligt kan OOo writer fokusera bilden på markören igen på sida 1 medans jag håller på och läser på sidan 3. Vilket är irreterande. Lösningen på detta är precis som Pavel skriver nedanför att ständigt klicka in markören i texten där man sitter och läser.
Jag har autosparfunktionen igång var 3e minut och de "rykningar" jag upplever sker ibland flera gånger per minut, kan eventuellt vara något kopplat till detta.
Jag har inte lyckats återskapa detta beteende medvetet än så jag fortsätter att skriva min texter så får jag se om jag hittar något.
Vad använder du för version av OOo? Jag använder Ubuntus version 3.1.1 i Ubuntu, SUN:s 3.1.0 och 3.2RC i Windows. Jag har inte alls de problem du beskriver. Hoppen sker bara då dokument automatsparas.
Kanske skulle du kunna testa att återställa din användarmapp. Den ligger i din Hemmapp. Den syns med CTRL+h och heter .openoffice.org. Avsluta OOo helt, även eventuell snabbstart i panelen. Döp sedan om användarmappen. Starta OOo. en ny .openoffice.org mapp med grundinställningar skapas. Om OOo fungerar bättre nu, kan du föra över en del av dina gamla inställningar från den omdöpta användarmappen till den nya. Mer om detta här: http://pavel.frimix.se/2009/08/20/an...-i-openoffice/
Det kan bli fel i användarmappen om man till exempel uppgraderar till en ny version av OOo eller Ubuntu, har du gjort det på sistone?
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)
Bokmärken