Jag blir galen !!!!
Hej !
Jag har ett stort problem :
Waynes coffea i Umeå där jag brukar fika har gratis trådlöst nätverk.
Men jag kan aldrig ansluta till det...
Personalen vet förstås ingenting annat än "lösenordet".
Datorn ansluter och kastar upp WEP-lösenordsrutan, jag skriver in lösenordet, datorn försöker ansluta en stund men säger sedan "anslutningen frånkopplad" (eller vad det nu är den säger).
Jag har försökt mecka med alla inställningar men inget verkar funka.
Vad kan vara fel ?
Jag har tre andra nätverk som jag ansluter till regelbundet utan problem...
/trevligsnubbe
"Acer - Fujitsu - Acer - IBM - Acer - Dell - Samsung - Asus - och en hel massa andra bärbara burkar i varierande skick"
Jag blir galen !!!!
/trevligsnubbe
"Acer - Fujitsu - Acer - IBM - Acer - Dell - Samsung - Asus - och en hel massa andra bärbara burkar i varierande skick"
Jag omformulerar frågan så den låter seriösare :
Varför kan jag ansluta till vissa nätverk men inte andra ?
/trevligsnubbe
Med så pass lite info kan man inte på rak arm säga exakt vad som är problemet i ditt fall.
Vad har du för wifi-kort?
Kan du ge mer info om nätverket du försöker ansluta till? Det finns flera olika former av "lösenordsfraser" du kan ansluta till ett nätverk med. Det vanligaste är en vanlig lösenordsfras (dvs. ett ord) eller en hex-nyckel (en nummerkombination skriven i hexadecimal, 0 - F istället för 0 - 9 alltså) Du måste ange om det är en hex-nyckel eller lösenordsfras när du ansluter.
Jag kan också rekommendera att använda wicd istället för ubuntus network-manager, den brukar vara mer pålitlig i många fall
PS Spam uppskattas inte, och minskar bara chansen att någon ska svara på posten. Kom ihåg att alla är här utav fri vilja, varken vi moderatorer eller övriga medlemmar är tvingade att försöka hjälpa dig.
Svarar ingen på din post får du helt enkelt anta att ingen kan ge dig ett svar, vilket också brukar vara fallet. DS
Senast redigerat av KingLeffe den 2010-01-08 klockan 15:12.
Är du säker på att det är wep och inte t.ex. wpa de använder?
Att använda Linux och GNU - gratis ebok. Läs den!
http://www.df.lth.se/~triad/gnulinux/
Nätverkskort Inbyggt i min Acer 4810TG : Detekterar ditt (dina) nätverkskort: Attansic Technology Corp. Device 1063 (rev c0) Intel Corporation Wireless WiFi Link 5100
Lösenordet är waynes_11
Hur skaffar jag wicd ? Kan det samexistera eller måste jag först avinstallera nåt ?
Om du tycker att jag spammar genom tre inlägg i min egen tråd så ber jag om ursäkt. Det är ju inte så att jag tvingar någon att läsa den eller "kluddar ner" någons mailbox genom att pusha något till dom som dom inte bett om... Vidare håller jag alltid god ton gentemot alla andra och visar förståelse och empati med de som uttrycker sig klumpigt eller obalanserat. Jag hjälper alltid till så mycket jag kan och när jag bara kommer med teorier och gissningar så försöker jag poängtera detta och utger mig inte för något jag inte är. Jag är en nybörjare (sedan lång tid och många olika versioner och hårdvaror) och kommer förmodligen att betrakta mig själv som nybörjare i många år ytterligare. Med detta sagt hoppas jag att du förstår att jag är en tacksam forumanvändare (som försöker att alltid uttrycka min tacksamhet) som inte tar något för givet. Jag är fullt medveten om att det finns ett liv bortom tangentbordet och att ingen har "jour".
Om du anser att jag ska sluta posta i detta forum så får du säga det i klartext så gör jag det utan motargument.
Tack :-D
/trevligsnubbe
Tack för svaret, det är nog en hjärnvurpa från min sida...
Nu är jag ju inte kvar där, men jag är ganska säker på att jag tänkte skriva wpa. Jag är ganska säker på att rutan som slängs upp vill att man ska skriva in wpa-lösenordet...
Jag har haft samma problem på det där cafeet tidigare, med annan hårdvara och andra versioner av Ubuntu. Jag har faktiskt aldrig lyckats koppla upp mig med Ubuntu på det där cafeet, däremot fungerade det klockrent just med denna hårdvara (Acer 4810TG) och windows 7.
Tyvärr så har jag ju inte windows 7 kvar i denna burk, så jag fick koppla upp mig via bluetooth och min mobiltelefon (C905)... vilket iofs funkar bra överallt men långsamt + att det dränerar batteriet i både pc:n och mobilen :-S
Synd att inte fler cafeer har gratis wifi, men eftersom jag är norrlänning får jag väl sitta på MAX och fika om dagarna, de har haft gratis wifi på alla sina restauranger i många, många år nu (8-10 år ?). Har iofs inte testat hur det funkar med Ubuntu där...
/trevligsnubbe
wicd finns i förråden, instruktioner finns här:
https://help.ubuntu.com/community/WICD
Dit wifi-kort ska det inte vara några som helst problem med, intel brukar fungera väldigt bra.
Självklart ska du inte sluta posta i forumet, uttryckte jag mig på det viset? Men faktum är att du postade i princip samma inlägg 3ggr på under en timme. Mitt inlägg var på inget sätt en varning, utan ett tips inför framtiden.
Tanken med inlägg som dessa är inte endast att hjälpa trådskaparen med sitt problem, människor med samma problem ska dessutom kunna utnyttja informationen i efterhand. Därför är det bra om man försöker hålla sig till ämnet så mycket som möjligt och hålla all onödig info utanför.
Det kan dessutom ses som ganska otrevligt eftersom man lätt får uppfattningen att du förväntar dig ett svar (vilket förmodligen inte var fallet, därför upplyser jag dig om detta nu) och precis som jag skrev i mitt tidigare inlägg så minskar chansen att någon ska vilja hjälpa dig om de skulle uppfatta ditt inlägg som otrevligt.
I övrigt verkar du vara en rätt trevlig typ, och jag har absolut inget emot dig.![]()
Jag förstår att det kan vara jobbigt som nybörjare ibland (jag har/är (beror på vad man jämför med) också varit det, så jag vet hur det känns)
Jag använder alltid Wicd, tycker det är mycket bra (körs som daemon så det kopplar upp sig automatiskt utan att behöva ett grafiskt skal som t.ex. Networkmanager).
När du kopplar upp dig är det viktigt att du vet vilken metod som används (wep wpa osv), det finns flera varianter av wep. Förmodligen är detta felet som gör att du inte kan koppla upp dig.
Att använda Linux och GNU - gratis ebok. Läs den!
http://www.df.lth.se/~triad/gnulinux/
Great, jag ska testa Wicd, men måste jag först avinstallera networkmanager på nåt vis ?
Wep/wpa : Jag och personalen på cafeet har ju ingen aning om hur systemet är uppsatt. Networkmanager slänger ju upp en lösenordsruta och jag bara ANTAR att den har "gissat rätt" ? Jag försökte leka med inställningarna och ändra/testa lite olika men jag har för mig att just det kunde man inte ändra, det var liksom bara det alternativet som den själv gissade...
Adhoc/infrastruktur : detta kunde jag ändra från det förvalda "infrastruktur" till "Adhoc", men det funkade aldrig (heller). Minns inte riktigt men tror att jag inte ens fick upp lösenordsrutan då...
Nu kastar jag in ett "stödord" här bara för test, för att ruska om i grytan och för att få tankarna att flyga lite friare :
IPV6
Det står "disabled" i inställningarna för anslutningen och det hjälper inte att enabla den... Kom ju ihåg att det var mycket diskussioner om detta, kanske då 9.04 kom.... ?
/trevligsnubbe
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)
Bokmärken