Jag gjorde nu i veckan en liknande installation på ett flash USB-minne. Man bör även flytta hela /var bort från USB-minnet och lägga på en vanlig disk eftersom det sker en hel del skrivningar dit, särskilt om man som jag har en webserver. Det var dock lättare sagt än gjort.
Jag försökte först med symlink men Ubuntu vägrade boota. Det visade sig att Ubuntu måste ha /var/run tillgänglig väldigt tidigt, innan det i fstabs har monterats. Dock så används /var/run bara som monteringspunkt för ett tmpfs. Så lösningen på problemet var att ha kvar /var/run på rootfilsystemet och sen montera /var till min partition i fstab. När /var monteras (från fstab) så kommer den /var/run som finns på "nya" stället att ersätta och dölja "gamla" /var/run och allt fungerar som det skall.
Så här gjorde jag om minnet inte sviker mig:
Kod:# lägg till /var i fstab: /dev/sda1 /var ext4 defaults 1 2 # montera partitionen som /var skall till temporärt så den går att komma åt $ sudo mkdir /mnt/sda1 $ sudo mount -t ext4 /dev/sda1 /mnt/sda1 # byt till singel-user mode (välj att logga in som root) $ sudo init 1 # kopiera till nya platsen $ cp -ax /var/* /mnt/sda1 # spara undan gamla /var $ mv /var /var.old # skapa /var/run $ mkdir /var /var/run # boota om $ shutdown -r now # om allt fungerar så kan /var.old tas bort

Make sure to use your head - you might need it!
Svara med citat
Bokmärken